ارتباط سلنیوم و دیابت

به گفته ی محققین دانشگاه هاروارد و کره ی جنوبی افزایش میزان سلنیوم در بدن همراه با کاهش 25 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد.

این یافته ها از 3630 زن و 3535 مرد بدست آمد نتایج نشان می دهد که افزایش میزان سلنیوم در ناخن های پا با کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. بنظر می رسد این ارتباط خطی است. یافته های این تحقیق در Diabetes careبه چاپ رسید.

 به گفته ی محققین ، تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز سلنیوم ( به علت تفاوت آن با مطالعات قبلی)، منبع، قدرت آماری، عوامل مداخله گر دیگر یا جمعیت درمعرض خطر باید انجام شود.

حقایقی در مورد سلنیوم

 سلنیوم یک ریز مغذی ضروری است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند.افزایش میزان سلنیوم سبب کاهش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان مثانه، پروستات وتیروئید می شود. این ماده ی معدنی در پروتئین های مختلف بدن وجود دارد و نقش های گوناگونی از جمله نقش در ساختار عضلات قلبی ودر سلامت اسپرم دارد.

با این حال ، پیشگیری از سرطان یکی از مزایای عمده ی سلنیوم است و این تنها ماده ی معدنی است که برای پیشگیری از سرطان از طرف FDAتایید شده است .

مقاله ای که توسط Bruce Ames , Joyce Mccannاز بخش متابولیسم و تغذیه در مرکز تحقیقات بیمارستان اوکلند ارائه شد، نشان می دهد که کمبود متوسط سلنیوم می تواند تأثیرات مضر دراز مدتی را به جا گذارد. (FASEB , 2012,vol.25,pp,1793-1817).

 جزئیات تحقیق

 دانشمندان دانشگاه yeungamدر کره و هاروارد به آنالیز داده های دو گروه مجزا در ایالت متحده پرداختند، هیچ یک از شرکت کنندگان در شروع تحقیق به دیابت مبتلا نبودند.

در طول تحقیق محققین 780 مورد جدید ابتلا به دیابت را یافتند . بالاترین مقدار سلنیوم در ناخن های پا با کاهش 24 درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است.

 محققین به این نتیجه رسیدند که در سطح رژیم غذایی ، افراد دارای مقادیر بالاتر سلنیوم درناخن های پا کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 منبع:Diabetes care ,volume 35 , Issue 7 , pages 1544-51